Od redaktora
Drodzy Parafianie!
Tygodnie pomiędzy uroczystością Zmartwychwstania Pańskiego a Zesłaniem Ducha Świętego śmiało można nazwać czasem wspominania wyjątkowych rekolekcji, jakie były udziałem formującej się wokół grona Jedenastu wspólnoty wiernych. Samo dzieło zwycięstwa nad śmiercią, grzechem i szatanem już zostało dokonane, natomiast ci, którzy prze samego Jezusa zostali wybrani do dokonania dzieła jego głoszenia, nie byli jeszcze gotowi do owocnego podjęcia posługi.
Dłuższa wersja odczytywanej dziś w czasie liturgii ewangelicznej perykopy mówi nie tylko o cudownym połowie ryb w Jeziorze Tyberiadzkim, ale przytacza także pytania, jakie Zmartwychwstały Pan kieruje do Piotra. Ten, który podczas Ostatniej Wieczerzy zapewniał o swojej wierności, a zaraz potem trzykrotnie zaparł się Mistrza, teraz trzykrotnie jest zapytywany o miłość. Znamienne, że Pan ani nie egzaminuje pierwszego z apostołów ze znajomości doktryny, ani nie wyrzuca mu braku wytrwałości. Jedyne, co w tym momencie się liczy, jest prawdziwa miłość. Oczywiste jest, że dobitne powtarzanie pytania nie jest dla Piotra przyjemne – ewangelista pisze o poruszeniu, jakie słowa Jezusa w nim wywołały. Ten rodzaj bólu okazuje się jednak uzdrawiający – cała scena kończy się jednoznacznym i ostatecznym wezwaniem: pójdź za Mną!
Jak często okazuje się, że nasze dobre postanowienia i zapewnienia o wierności Bogu nie przechodzą próby, wobec której stawiają nas trudy życia. Dla wielu chrześcijan powodem nawracającego smutku jest świadomość tego, jak często przychodzi po raz kolejny stwierdzać, że znowu się nie udało, że znowu zło zdaje się panować. Nie bójmy się – nie zapanuje, jeśli tylko jako uczeń zmartwychwstałego Chrystusa faktycznie będę żyć Jego miłością.
Wasi duszpasterze.
Aktualności
Wybór nowego papieża
Już w środę 7 maja rozpocznie się konklawe, które ma dokonać wyboru 267 papieża Kościoła Rzymskiego. Konstytucja Universi Dominici gregis o wakacie Stolicy Apostolskiej i wyborze Papieża, ogłoszona 22 lutego 1996 roku zmieniła i zaktualizowała obowiązujące wcześniej przepisy dotyczące następstwa apostolskiego. Jej druga część reguluje szczegółowo zasady wyboru nowego papieża. W przypadku sede vacante po śmierci Franciszka zachowano dokładnie 15-dniowy odstęp od stwierdzenia jego śmierci do rozpoczęcia konklawe.
Zgodnie z przepisami prawa kanonicznego wyłącznie uprawnieni kardynałowie Kościoła rzymskiego mają prawo i dokonują wyboru nowego papieża. Kolegium Kardynalskie liczy 135 kardynałów elektorów, ale ponieważ dwóch kardynałów elektorów nie przybędzie na konklawe z powodów zdrowotnych, zatem liczba elektorów zapewne wyniesie na 133. Kardynałowie są zobowiązani przybyć na konklawe, chyba, że zaistnieje ważna przeszkoda – np. choroba – która zostanie uznana przez Kolegium Kardynalskie. Jeżeli natomiast któryś z kardynałów zachoruje już w trakcie konklawe i pozostaje w swoim pokoju, kardynałowie skrutatorzy udają się do niego z urną, by mógł oddać głos.
Konklawe, zgodnie z Konstytucją, musi odbywać się na terytorium Watykanu. Miejscem głosowania jest Kaplica Sykstyńska, a kardynałowie muszą zostać zakwaterowani w Domu Świętej Marty. Od momentu rozpoczęcia konklawe aż do wyboru nowego papieża Dom Świętej Marty, Kaplica Sykstyńska oraz wszystkie miejsca przeznaczone na liturgie i modlitwy mają być zamknięte dla osób nieupoważnionych. Aby zapewnić tajemnicę konklawe kardynałowie elektorzy od rozpoczęcia elekcji mają zakaz utrzymywania korespondencji pisemnej, telefonicznej lub za pomocą mediów społecznościowych. Osoby obecne w Watykanie z racji pracy związanej z konklawe nie mogą rozmawiać z kardynałami.
Również elektorzy nie mogą ujawniać informacji dotyczących przebiegu wyboru nowego papieża zarówno w trakcie, jak i po konklawe. W trakcie konklawe nie mogą korzystać z telefonów i urządzeń do komunikacji ani rejestracji, a także otrzymywać prasy, słuchać radia i oglądać transmisji telewizyjnych.
W dniu 7 maja, czyli w dniu rozpoczęcia konklawe wszyscy kardynałowie zgromadzą się w Bazylice św. Piotra na Mszę świętą „Pro eligendo Papa” (o wybór papieża), która rozpocznie się o godz. 10 pod przewodnictwem dziekana Kolegium Kardynalskiego. Tego samego dnia o godz. 16.30 w Kaplicy Paulińskiej rozpocznie się wejście kardynałów na konklawe. Następnie elektorzy udadzą się procesyjnie do Kaplicy Sykstyńskiej, śpiewając hymn Veni Creator, prosząc Ducha Świętego o światło w nadchodzącym wyborze.
Ponieważ zarówno dziekan, jak i wicedziekan Kolegium Kardynalskiego ukończyli już 80 rok życia i nie są elektorami, konklawe przewodniczy kardynał pierwszy w porządku precedencji, czyli kard. Pietro Parolin, który jest najstarszym nominacją kardynałem-biskupem uprawnionym do udziału w konklawe. Kardynałowie elektorzy składają przysięgę dochowania tajemnicy i wiernego przestrzegania przepisów prawa kanonicznego dotyczących wyboru Papieża. Po złożeniu przysięgi przez wszystkich elektorów, mistrz ceremonii liturgicznych ogłasza: „Extra omnes”, co oznacza, że wszyscy nieuprawnieni mają opuścić Kaplicę Sykstyńską.
Wybór Biskupa Rzymu jest dokonywany wyłącznie przez głosowanie wszystkich kardynałów elektorów uczestniczących w konklawe. Do dokonania wyboru wymaga się, aby elekt otrzymał co najmniej dwie trzecie głosów elektorów obecnych i głosujących, czyli co najmniej dwie trzecie faktycznie oddanych głosów.
Karty do głosowania mają być prostokątne, z napisem w górnej połowie: „Eligo in Summum Pontificem” („Wybieram na Papieża”), a poniżej znajduje się miejsce na wpisanie nazwiska kandydata. Pierwsze głosowanie odbywa się bezpośrednio po zakończeniu czynności związanych z wejściem na konklawe, czyli odbędzie się już 7 maja po południu. Kolejne głosowania odbywają się w kolejne dni – dwa głosowania odbywają się przed południem i dwa po południu. Maksymalnie wszystkich głosowań może być 34. Jeżeli okażą się one nieskuteczne, w kolejnym głosowaniu głos może zostać oddany wyłącznie na jednego z dwóch kandydatów, którzy otrzymali największą liczbę głosów w ostatnim z głosowań. Wymagana jest także w tym przypadku, zgodnie z decyzją Benedykta XVI z 2013 roku, większość przynajmniej dwóch trzecich głosów. Głosowania więc winny odbywać się aż do jej osiągnięcia. Głosowanie jest tajne, karty są palone.
Jeżeli któryś z kandydatów uzyska wymaganą liczbę głosów, wybór nowego papieża został prawomocnie dokonany. Następnie kardynał przewodniczący konklawe pyta wybranego: „Czy przyjmujesz swój kanoniczny wybór na papieża?”, a następnie: „Jak chcesz, żeby Cię nazywano?” Następnie każdy z elektorów podchodzi do Papieża, by wyrazić mu cześć i posłuszeństwo, po czym kardynał protodiakon ogłasza światu: „Habemus Papam!”, a nowy papież udziela pierwszego błogosławieństwa „Urbi et Orbi”.
Wykorzystano materiały serwisu vaticannews.va
Co u nas?
Stałymi elementami parafialnego kalendarza są cyklicznie wydarzenia dotykające zagadnienia wprowadzenia młodych ludzi w kolejne stopnie chrześcijańskiego wtajemniczenia. Mowa o uroczystej celebracji przyjęcia po raz pierwszy do serca Chrystusa Eucharystycznego oraz o obrzędzie udzielenia sakramentu bierzmowania. Tak się składa, że nasza parafialna wspólnota obie takie uroczystości będzie przeżywała w ciągu nadchodzącego tygodnia.
W najbliższą środę przybędzie do nas ks. bp Henryk Wejman, który udzieli sakramentu dojrzałości chrześcijańskiej naszej młodzieży a także analogicznej grupie przygotowanej w parafii w Suliszewie. Początek uroczystej celebracji o godzinie 1800.
Uroczystość Pierwszej Komunii będzie miała miejsce w nadchodzącą sobotę, a jej rozpoczęcie ustalone zostało na godzinę 1200. Zgodnie z powszechnym zwyczajem dzieci, które po raz pierwszy przyjmą Pana Jezusa do swoich serc, będą w kolejnych dniach przeżywać swój Biały Tydzień. Bardzo prosimy, by wyjątkowo w tych właśnie dniach pozostawić do ich dyspozycji pierwsze rzędy ławek, które na tę okoliczność będą oczywiście stosownie udekorowane.
Całą wspólnotę parafialną gorąco prosimy o modlitwę w intencji młodego pokolenia naszych parafian, szczególnie tych osób, które w tych dniach otworzą swoje serca na Bożą obecność w sakramentach chrześcijańskiego wtajemniczenia. Prośmy dla nich o obfitość nadprzyrodzonej łaski, szczególnie o dar wytrwania w wierze. Wspierajmy duchowo rodziców, którzy angażują się w dzieło nie tylko fizycznego, ale także duchowego wzrastania swoich pociech.