Coniedzielnik nr 402

Od redaktora

Drodzy Parafianie!

Czy jest wśród nas choćby jedna osoba, która nie chciałaby wejść w posiadanie skarbu? Odpowiedź na powyższe pytanie jest z jednej strony oczywistością, a z drugiej strony zmusza do postawienia kwestii kojejnej: co (lub kto) jest twoim skarbem? I tu otwiera się wręcz nieograniczone pole do rozmaitych interpretacji. Tym, co najcenniejsze i najbardziej wartościowe w opinii jednych będzie ukochana osoba, ktoś inny będzie w takim wypadku mówił o drogocennych przedmiotach, a ktoś inny opowie się za ważnymi dla niego ideami czy wartościami.

Proklamowany dziś tekst Ewangelii skłania nas do poczynienia refleksji nad zagadnieniem wartości, którym hołdujemy, lub w imię których gotowi jesteśmy się zaangażować, a nawet poświęcić. Jezus poruszając ten temat bardzo wyraźnie ukierunkowuje nasze widzenie: wbrew temu, co w świecie można powszechnie usłyszeć, najistotniejsze nie jest to, co dużo kosztuje. Rzeczy po światowemu wartościowe mają to do siebie, że bardzo łatwo ulegają zniszczeniu. Czy warto gonić za nimi za wszelką cenę?

Gościmy w naszej wspólnocie dominikanina O. Piotra Oktabę, który podczas dzisiejszych Mszy Świętych dzieli się swoim doświadczeniem miesięcy spędzonych w dotkniętym wojną Kijowie. Oby jego świadectwo zapadło w każde z naszych serc. Oby dotarło do każdego, jak bardzo  realne jest natychmiastowe unicestwienie wszystkiego, co człowiek po ziemsku posiada, choćby wybuchem jednej z licznie padających rakiet czy bomb.   

                              Wasi duszpasterze.    

Aktualności

Apel Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości na sierpień 2022

(fragmenty)

„Posłani w pokoju Chrystusa, budujmy trzeźwą i wolną Polskę” – to hasło w obecnym roku inspiruje nas i mobilizuje do pracy w apostolstwie trzeźwości, a także w duszpasterstwie osób uzależnionych i ich współcierpiących rodzin. W świetle tego przesłania podejmujemy temat reklamy alkoholu, wszechobecnej w naszym życiu publicznym. […]Obecnie reklama alkoholu to nie tylko telewizja, prasa czy radio. Pojawiają się coraz to nowe formy przyzwyczajania ludzi do picia. Marki alkoholowe sponsorują wydarzenia sportowe i artystyczne. Celują przede wszystkim tam, gdzie koncentruje się uwaga i emocje młodych ludzi. Łączą alkohol z radością, wolnym czasem, letnim wypoczynkiem, ale też silnymi emocjonalnie chwilami, jak wspólny mecz na stadionie czy uczestnictwo w dużym festiwalu muzycznym. Coraz większym polem działania producentów są też media społecznościowe. W filmikach i zdjęciach tworzonych przez tzw. influencerów często pojawiają się jawne lub zakamuflowane formy promowania alkoholu. Reklama w internecie i na platformach cyfrowych jest szczególnie niebezpieczna. Opiera się bowiem na precyzyjnej analizie danych o użytkownikach, dzięki czemu można wyświetlać im takie formy promocji, które mają największą szansę wpłynąć na ich zachowania. […] Reklamy pokazują świat atrakcyjny, ale gruntownie fałszywy. Widzimy w nich młodych, przebojowych, uśmiechniętych ludzi, radośnie spędzających czas w gronie przyjaciół. Czujemy wspaniałą atmosferę przyjaźni i dobrej zabawy. Alkohol to znak ich wysokiego statusu, udanego życia, znak akceptacji przez przyjaciół i umiejętności doskonałego spędzania wolnego czasu. Alkohol jest w nich ważnym elementem wspaniałych przygód w górach lub na morzu. To znak siły, odwagi, wytrzymałości i prawdziwego męstwa.  […]

Ochrona młodego pokolenia przed zgubnymi skutkami reklamy alkoholu jest obowiązkiem instytucji państwowych i samorządowych. One powinny poświęcać odpowiednie zasoby finansowe i ludzkie na promocję piękna życia bez alkoholu. Odpowiedzialni za Ojczyznę muszą podjąć zdecydowane działania, szanując wolę rodaków, którzy w większości opowiadają się za całkowitym zakazem reklamy alkoholu, w tym piwa. Powtórzmy za bł. ks. Bronisławem Markiewiczem: „Zdrajcą narodu i wiary jest ten, kto dzieci i młodzież chciałby wychować ze szklanką piwa lub kieliszkiem wina  w ręku”. Te słowa są wciąż aktualne. Są skierowane do wszystkich bez wyjątku dorosłych, ale zwłaszcza do rodziców i wychowawców. Te słowa wskazują na wielką naszą odpowiedzialność za wychowanie młodego pokolenia w cnocie trzeźwości. Tylko na fundamencie trzeźwości można budować silną, bogatą i wolną Ojczyznę. Aby tak było, musi zjednoczyć nas wspólna troska o trzeźwość narodu. […]

Tym, którzy nie rozumieją w pełni inicjatywy „abstynenckiego sierpnia”, podjętej przed laty przez pasterzy Kościoła z inicjatywy bł. Prymasa Tysiąclecia, wyjaśniamy, że trzeźwość obowiązuje dorosłych zawsze i w każdej sytuacji. W sierpniu, miesiącu ważnych rocznic patriotycznych i świąt maryjnych, zachęcamy wszystkich ludzi dobrej woli do zachowania abstynencji od alkoholu. Podkreślamy z całą mocą, że abstynencja jest dobrowolnym darem, którego źródłem jest miłość Boga i bliźniego, a także odpowiedzialność za przyszłość polskiego narodu. Podejmijmy tę decyzję w duchu odpowiedzialności za siebie i za Polskę. Za ten niezwykle cenny dar z całego serca dziękuję.

Pamiętajmy zawsze o nauczaniu św. Jana Pawła II, który wzywał do troski  o trzeźwość narodu i jak sam podkreślał, był „szczególnie wdzięczny tym, którzy podejmują inicjatywy w tej dziedzinie – zwłaszcza w miesiącu sierpniu”. Prośmy jego słowami: „Maryjo, Królowo Polski, bądź nadal natchnieniem tych wszystkich, którzy walczą o trzeźwość swych bliźnich, o trzeźwość siebie samych. O trzeźwość narodu”.

                Bp Tadeusz Bronakowski,

                Przewodniczący Zespołu KEP  ds.Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych

Co u nas?

Bardzo gorąco i serdecznie dziękujemy wszystkim Drogim Parafianom, którzy włączyli się w ostatnie działania prowadzące do poprawy stanu naszego kościoła i będące przygotowaniem do zasadniczych prac, które doprowadzą do odnowienia nawy świątyni.

Dzięki wspaniałej mobilizacji i ofiarności wielu osób znikomym kosztem usunęliśmy istotną przyczynę technicznej degradacji budowli, jaką był trwający przez dziesiątki lat brak możliwości należytej cyrkulacji wilgoci w jej wnętrzu. Nie ulega żadnej wątpliwości, że kolejne miesiące muszą dla nas oznaczać cierpliwe oczekiwanie na stopniowy spadek zawilgocenia prezbiterium, co będzie się uwidaczniało zmianą barwy odsłoniętej ceglanej posadzki. Przebieg tego procesu zostanie istotnie przyspieszony dzięki przywróceniu drogi napływu powietrza do krypty (nareszcie odkryliśmy rozwiązanie jej wentylacji przewidziane przez budowniczych – jak się okazało, skutecznie zablokowane przez kolejnych „poprawiających”). W tym czasie kontynuowane będą prace projektowe przygotowujące dalszych działania wraz z uzyskaniem wszelkich stosownych pozwoleń.  

Godzi się odnotować, że w ostatnich trzech tygodniach na nowo ruszyły prace przy wieży. Oczywistym jest, że wszyscy usilnie wyglądamy konkretnych i wymiernych postępów tych działań, ale – jak to wielokrotnie wybrzmiewało – nie mamy na to żadnego bezpośredniego wpływu. Pozostaje mieć usilną nadzieję, że padające zapewnienia o woli kontynuowania działań w kolejnych miesiącach nie będą czczymi obiecankami.